(advertentie)

Kwaliteitsstandaarden zijn een belangrijk instrument bij het continue verbeteren van de kwaliteit van zorg

Op 31 mei jl. heeft Akwa GGZ 34 kwaliteitsstandaarden aangeboden aan het Zorginstituut Nederland. NVvP, NIP, V&VN, LVVP en GGZ Nederland zien het gebruik van de kwaliteitsstandaarden door zorgverleners als belangrijk instrument om op transparante wijze de kwaliteit van zorg te borgen en verder te ontwikkelen. Samen zetten wij ons in voor een verantwoord gebruik en implementatie. Schaarste op de arbeidsmarkt, beschikbaarheid van financiën en de hoeveelheid kwaliteitsstandaarden zijn daarbij factoren waar rekening mee gehouden moet worden.

Kwaliteitsstandaarden als kader
Kwaliteitsstandaarden zijn een belangrijk instrument bij het continue verbeteren van de kwaliteit van zorg. Voorwaarde is wel dat deze op een juiste wijze worden gebruikt en geïmplementeerd. Zorgaanbieders en professionals hanteren de kwaliteitsstandaarden als kader waarbinnen zij de zorg organiseren en inhoud geven. De vraag en de zorgzwaarte van de patiënt en het proces van shared decision making zijn bepalend voor de insteek van de behandeling. De zorgprofessional maakt keuzes in het behandel- en begeleidingsrepertoire, passend bij en in samenspraak met de patiënt en binnen de mogelijkheden die de zorgorganisatie heeft. Alleen deze werkwijze leidt tot doelmatige en passende zorg en is transparant voor de patiënt en zijn omgeving. Een kwaliteitsstandaard biedt daarmee een belangrijke richting voor goede zorg en geeft geen minimale of maximale zorg aan.

Kwaliteitsstandaarden in de praktijk
In de uitvoering evalueren, reflecteren en verbeteren we stap voor stap de organisatie en inhoud van de zorg. Hiervoor richten we een kwaliteitscyclus in waarbij zorgverleners onderling met elkaar in gesprek gaan over hoe ze de kwaliteitsstandaarden in de praktijk gebruiken. Doel van de gesprekken is om van elkaar te leren over hoe je kwaliteitsstandaarden in de dagelijkse praktijk toepast. We zorgen ervoor dat de gesprekken over het gebruik van kwaliteitsstandaarden met een bepaalde frequentie plaatsvinden. Wij nodigen ook patiënten, financiers en toezichthouders uit om aan te haken in dit proces en deelgenoot te worden van de keuzes en voortgang.

Blijk van vertrouwen
Deze werkwijze gaat uit van vertrouwen en goede samenwerking en sluit aan bij de afspraken die zijn gemaakt in de taskforce gepast gebruik en bij het rapport van de Raad Volksgezondheid en Samenleving “Blijk van vertrouwen, anders verantwoorden voor goede zorg”. Dit betekent verantwoording op initiatief van zorgaanbieders en zorgprofessionals, ingebed in de praktijk, op basis van dialoog en als onderdeel van een leerproces. Dit betekent géén controles op basis van de kwaliteitsstandaarden door zorgverzekeraars op individueel patiëntniveau. De kwaliteitsstandaarden zijn niet geschikt en niet bedoeld als normatieve basis voor het vaststellen van doelmatigheid en rechtmatigheid.

Randvoorwaarden voor implementatie
Gezamenlijk staan wij voor een goede inbedding en implementatie en dat vraagt ruimte om te leren en te verbeteren, maar ook aandacht voor de benodigde randvoorwaarden om de grote hoeveelheid aan standaarden te kunnen implementeren. De mogelijkheden van zorgaanbieders zijn hierbij sterk afhankelijk van de arbeidsmarkt en de financiële kaders.

Lees hier de eerder verstuurde brief.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : GGZ Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.ggznederland.nl/actueel/nvvp--nip--v-vn--lvvp-en-ggz-nederland-zetten-zich-samen-in-voor-gebruik-en-implementatie-kwaliteitsstandaarden
Originele titel: NVVP,NIP,V&VN,LVVP en GGZ Nederland zetten zich samen in voor gebruik en implementatie kwaliteitsstandaarden
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2019-06-06

Relevante artikelen ...

Meer zeggenschap leidt tot meer tevredenheid Ruimte geven aan medewerkers en teams om samen met cliënten de juiste zorg op het juiste moment af te spreken en de gewenste werktijden hierop af te s... Arbeid & CAO Mon, 12 Nov 2018, 13:31:49
Afname personeelstekort niet genoeg Nog steeds is er behoefte aan 12.000 verpleegkundigen in de wijk en 50.000 medewerkers in verpleeghuizen De afname van het personeelstekort in de zor... Arbeid & CAO Sun, 26 May 2019, 16:05:23
Werken is meedoen Van alle groepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, hebben mensen met psychische aandoeningen de meeste problemen bij het vinden van een baan,... Arbeid & CAO Thu, 07 Sep 2017, 09:27:42

(advertentie)
(advertentie)