Uit onderzoek blijkt dat de werkbeleving van medewerkers in de zorg stabiel is gebleven met een gemiddelde van 7,3

Ondanks een heftig coronajaar, waren zorgmedewerkers in verpleeghuizen en in de zorg thuis in 2020 overwegend positief over hun werk. Dit blijkt uit het branchebeeld 2020 dat ActiZ heeft opgesteld op basis van Kijk op Mijn Medewerkers, het jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek voor ActiZ-leden.

Vertrouwen en zelfstandigheid
Uit het onderzoek blijkt dat de werkbeleving van medewerkers in de zorg stabiel is gebleven met een gemiddelde van 7,3. Dit betekent dat de zorgmedewerkers relatief trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken. Verder blijkt uit het onderzoek dat zorgmedewerkers veel waarde hechten aan een goede sfeer. Ook geeft het werken met cliënten veel voldoening. Daarnaast heeft vertrouwen in hun professionele autonomie en zelfstandig werken een positieve invloed op de werkbeleving.

Opvallend is dat juist jongere medewerkers (tot 25 jaar) een hogere gemiddelde score laten zien van een 7,5. Ook de mate waarin medewerkers hun werkgever aanbevelen bij familie en vrienden, de zogenaamde Werkgever Net Promotor Score (WNPS) is gestegen.

Wanneer wordt gekeken naar de verschillende functies binnen de zorg voor ouderen en chronisch zieken is deze positieve trend te zien bij alle functies. Opvallend is ook dat specifiek voor 2020 geldt dat de paramedische (o.a. fysiotherapeuten en ergotherapeuten) en medische functies (o.a. specialist ouderengeneeskunde) een forse stijging laten zien in de WNPS. 

Werksfeer positief
Uit het onderzoek blijkt tevens dat medewerkers positiever zijn over de werksfeer en over de organisatie waarvoor ze werken. Er wordt onder andere aangegeven dat er 'een goede sfeer is binnen het team en dat iedereen elkaar helpt'. 

Daarnaast geven medewerkers in het onderzoek aan dat 'aandacht voor de cliënt’ de belangrijkste factor is waarom zij werken in de zorg. Steeds belangrijker vinden zij daarbij het contact met de familie over de zorg voor cliënten. 

Uitdagingen in het werk
De uitdagingen voor zorgorganisaties liggen voornamelijk in het verbeteren van communicatie en veranderingen, die vaak met elkaar samenhangen. Medewerkers geven aan dat veranderingen elkaar vaak snel opvolgen, waardoor er te weinig tijd is om de veranderingen goed door te voeren. Ook veranderingen op digitaal gebied worden soms als ingewikkeld ervaren. Sommige zorgmedewerkers geven bijvoorbeeld aan dat zij het lastig vinden om digitale communicatie te ontvangen via de laptop.

Een hinderlijke factor die meerdere keren wordt genoemd is de administratieve lastendruk. Dit zorgt voor een hogere werkdruk, waardoor er minder tijd is voor het leveren van zorg en persoonlijk contact. Daarom pleit ActiZ samen met andere landelijke zorgpartijen voor een radicale streep door de bureaucratie in de ouderenzorg. 

Over het onderzoek
Branchevereniging ActiZ heeft een onderzoek gedaan naar de medewerkerstevredenheid in de zorg thuis en verpleeghuiszorg. In totaal deden 18.642 respondenten mee van 53 zorgorganisaties. Bijna 15.000 respondenten werken direct in de zorg met cliënten. De grootste groep is verzorgende van beroep, maar ook verpleegkundigen en helpende kwamen vaak voor. De overige respondenten zijn ondersteunend aan de zorg, zoals receptioniste of facilitair medewerker. 

Het onderzoek is zo ingericht dat de diversiteit van de organisaties en hun medewerkers terugkomt in het onderzoek. Zo worden verschillende functiegroepen vergeleken in de organisatie, maar kan ook onderscheid worden gemaakt in grootte van organisaties. ActiZ biedt dit onderzoek aan haar leden aan zodat zij de medewerkerstevredenheid kunnen meten en dit (eventueel) kunnen vergelijken met voorgaande jaren en/of andere zorgorganisaties. Met als uiteindelijk doel om inzicht te krijgen in verdere verbeteringen in de bedrijfsvoering. 

Bekijk hier de infographic met branchebeeld: Kijk op mijn Medewerkers 2020.