Steeds meer ervaringsdeskundige patiënten worden opgeleid om hun ervaringen met zorg, en hun kennis en inzicht te kunnen delen en in te zetten

In steeds meer regio’s werken zorgaanbieders, verzekeraars en gemeenten samen om de juiste zorg op de juiste plek te krijgen. Dichtbij huis en toegankelijk in de regio voor patiënten als dat kan, verder weg als dat nodig is. Wat bij die samenwerking nog vaak ontbreekt is de kennis en ervaring van de gebruikers van de zorg, de patiënten en hun naasten. Terwijl die kennis er wel is. Steeds meer ervaringsdeskundige patiënten worden opgeleid om hun ervaringen met zorg, en hun kennis en inzicht te kunnen delen en in te zetten, ook bij regionale gesprekken over de Juiste Zorg op de Juiste Plek. Welke zorg is waar nodig? Maar voor de betrokken partijen, zoals zorgaanbieders en verzekeraars is het onvoldoende duidelijk waar ze deze ervaren patiënten kunnen vinden. Dat kan voortaan op een centraal platform van Patiëntenfederatie Nederland en andere patiëntorganisaties. Daar, op de website ikzoekeenpatiënt.nl kunnen deze ervaringsdeskundigen voor patiëntparticipatie worden gevonden.

Wat is ikzoekeenpatient.nl?
Patiëntenverenigingen en overheid willen de zorg patiëntgerichter maken. Want patiënten kijken anders naar zorg dan zorgprofessionals of vernieuwers in de zorg. Die speciale kijk van patiënten is een verrijking voor de professionele blik op zorg. Betere zorg begint bij écht betrekken van patienten. De website ikzoekeenpatient.nl helpt bij het vinden van de juiste patienten bij een specifiek vraagstuk. Zo kunnen interviews, een focusgroep of een online panel worden georganiseerd rond een onderzoeksvraag, een behoefteanalyse of een gebruikerstest. En nu zijn via ik zoekeenpatient.nl ook ervaringsdeskundigen te vinden die vanuit breder perspectief kunnen meedenken over ontwikkelingen rond de Juiste Zorg op de Juiste Plek.

Patiëntparticipatie bij de Juiste Zorg op de Juiste Plek
We willen goede zorg toegankelijk houden, ook bij een toenemend beroep op de zorg. Dat kan door onnodig dure zorg te voorkomen en of zorg te verplaatsen naar dichter bij huis. Soms kan fysieke zorg worden vervangen door digitale zorg, zorg op afstand. Thuis kan het vaak ook, als de patiënt dat wil. Zulke veranderingen hebben gevolgen voor de gebruikers van de zorg en daarom is het nodig hen actief te betrekken bij die veranderingen. Want patiënten en hun naasten weten het beste met welke zorg en ondersteuning zij zijn geholpen en waar de zorg het beste georganiseerd kan worden.

Samenwerken met patiënten is voor iedereen gunstig. De ervaringsdeskundigheid van patiënten is aanvullend aan de kennis en ervaring van de andere partijen in de zorg, zoals zorgverleners, wetenschappers en beleidsmakers. Tijdig samenbrengen van verschillende ervaringen en kennis rond een beoogde verandering, kan leiden tot nieuwe inzichten en betere keuzes. En als patiënten actief bij veranderingen in het zorglandschap worden betrokken, sluiten die aanpassingen beter aan bij de behoeften en verwachtingen van patiënten. Bovendien zorgt het voor meer draagvlak voor de veranderingen en draagt het bij aan het goed in en doorvoeren van de nieuwe situatie.

Ikzoekeenpatiënt.nl biedt zorgverleners, wetenschappers, beleidsmakers en anderen die bij de zorg zijn betrokken een keur aan ervaringsdeskundige patiënten die graag meedenken over hoe de zorg het beste kan worden geregeld.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Patiëntenfederatie Nederland
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/actueel/nieuws/gebruik-de-ervaring-van-mensen-met-de-zorg
Originele titel: Gebruik de ervaring van mensen met de zorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2022-03-03

Relevante artikelen ...

Over het algemeen zijn klanten tevreden over zorgverzekeraar De meeste mensen zoeken contact met hun zorgverzekeraar als het gaat om rekeningen en of vergoeding van zorgkosten Klanten zijn over het algemeen tev... Chronisch zieken Tue, 16 Nov 2021, 11:15:53
Aandacht gevraagd voor zorg op afstand De campagne Thuis kan het ook is door de Patiëntenfederatie ontwikkeld samen met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en leveranciers... Chronisch zieken Mon, 16 Nov 2020, 15:35:11
Samen beslissen kan nog beter Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim zevenduizend mensen Het overgrote deel van de mensen die contact hebben met ... Chronisch zieken Tue, 28 Apr 2020, 10:50:01
Aanpak obesitas is onvoldoende Oproep tot meer voorlichting over een gezonde leefstijl en meer aandacht voor obesitas in zorgopleidingen Obesitas verhoogt het risico op verschillen... Chronisch zieken Wed, 04 Mar 2020, 11:16:49
Gebruik onnodige zware pijnstillers steviger aangepakt De minister heeft eerder dit jaar een taakgroep opioïden ingesteld met vertegenwoordigers uit het brede zorgveld Minister Bruins voor Medische Zorg p... Chronisch zieken Fri, 11 Oct 2019, 09:27:21
Medisch onverklaarde lichamelijke klachten door zelfhulp verminderd Patiënten met SOLK (somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten) hebben lichamelijke klachten waar geen medische verklaring voor is Zelfhu... Chronisch zieken Sat, 29 Jun 2019, 12:19:21

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com