(advertentie)

Zorgkantoren spannen zich meer in om de wachtlijsten in de langdurige zorg aan te pakken.

Zij zijn op de goede weg, maar ze zijn er nog niet, constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgkantoren moeten er voor zorgen dat mensen de juiste langdurige zorg krijgen.

We zien dat zorgkantoren veel verbeteringen willen doorvoeren en we gaan bij de zorgkantoren op patiëntniveau controleren of de plannen in de praktijk resultaat opleveren.

Regelmatig komen er berichten naar buiten dat mensen lang moeten wachten op een plaats in een instelling. De NZa heeft aan de zorgkantoren in maart 2017 gevraagd hoe zij zorgen dat mensen met een indicatie voor langdurige zorg tijdig passende zorg krijgen. Op basis van de meest recente cijfers van Zorginstituut Nederland wachten op dit moment zo'n 90 mensen op een plek in een instelling zonder dat zij overbruggingszorg krijgen. Daarnaast wachten meer dan 10.000 mensen op een plek die aansluit bij hun wensen. De meesten van hen ontvangen al wel zorg. De NZa vindt dat de zorgkantoren vooral deze mensen nog niet goed genoeg in het vizier hebben.

Uit de verbeterplannen blijkt wel dat de zorgkantoren veel doen om regie te krijgen op de wachtlijsten. Zo nemen zij vaker contact op met hun cliënten en melden zij nadrukkelijk dat mensen met een Wlz-indicatie bij hen kunnen aankloppen als zij bij een zorgaanbieder op de wachtlijst staan. Een zorgkantoor kan cliënten bemiddelen naar een andere zorgaanbieder en ook tussentijds passende overbruggingszorg regelen.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-09-21

Relevante artikelen ...

Tijdelijke tegemoetkoming voor mondzorgaanbieders De toeslag mag in rekening worden gebracht voor patiënt-gerelateerde meerkosten in het kader van het coronavirus Aanbieders in de mondzorg, zoals mon... Management & beleid Wed, 29 Jul 2020, 19:37:37
Regels voor declaratie digitale zorg verlengd De Nederlandse Zorgautoriteit verlengt de verruimingen voor digitale zorg tot en met 31 december 2020 De uitbraak van het coronavirus heeft nog steed... Management & beleid Sun, 19 Jul 2020, 09:28:28
Doelmatiger zorg zonder kwaliteitsverlies De veranderingen in beide ziekenhuizen zijn mogelijk gemaakt door vijfjarige aanneemsommen met de belangrijkste zorgverzekeraars (VGZ en CZ) uit de re... Management & beleid Thu, 25 Jun 2020, 20:16:18
Dossier thuiszorgorganisatie Naborgh overgedragen aan het Openbaar Ministerie Naborgh moest in de herfst van 2019 op last van toezichthouders stoppen met het aanbieden van zorg vanwege deze vermoedelijke misstanden De Nederland... Management & beleid Tue, 26 May 2020, 14:57:09
Compensatieregeling voor zorgaanbieders in de maak Zorgaanbieders kunnen in aanmerking komen voor een maandelijkse continuïteitsbijdrage De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakt de afspraken tussen z... Management & beleid Tue, 14 Apr 2020, 14:53:42
Door COVID-19 mogelijk meer aanpassingen zorginkoopbeleid 2021 Mogelijk leidt dit gedurende 2020 nog tot aanpassingen van het zorginkoopbeleid. Zorgverzekeraars publiceren uiterlijk 1 april volgens regelgeving va... Management & beleid Tue, 31 Mar 2020, 10:04:52