(advertentie)

Zorgkantoren spannen zich meer in om de wachtlijsten in de langdurige zorg aan te pakken.

Zij zijn op de goede weg, maar ze zijn er nog niet, constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Zorgkantoren moeten er voor zorgen dat mensen de juiste langdurige zorg krijgen.

We zien dat zorgkantoren veel verbeteringen willen doorvoeren en we gaan bij de zorgkantoren op patiëntniveau controleren of de plannen in de praktijk resultaat opleveren.

Regelmatig komen er berichten naar buiten dat mensen lang moeten wachten op een plaats in een instelling. De NZa heeft aan de zorgkantoren in maart 2017 gevraagd hoe zij zorgen dat mensen met een indicatie voor langdurige zorg tijdig passende zorg krijgen. Op basis van de meest recente cijfers van Zorginstituut Nederland wachten op dit moment zo'n 90 mensen op een plek in een instelling zonder dat zij overbruggingszorg krijgen. Daarnaast wachten meer dan 10.000 mensen op een plek die aansluit bij hun wensen. De meesten van hen ontvangen al wel zorg. De NZa vindt dat de zorgkantoren vooral deze mensen nog niet goed genoeg in het vizier hebben.

Uit de verbeterplannen blijkt wel dat de zorgkantoren veel doen om regie te krijgen op de wachtlijsten. Zo nemen zij vaker contact op met hun cliënten en melden zij nadrukkelijk dat mensen met een Wlz-indicatie bij hen kunnen aankloppen als zij bij een zorgaanbieder op de wachtlijst staan. Een zorgkantoor kan cliënten bemiddelen naar een andere zorgaanbieder en ook tussentijds passende overbruggingszorg regelen.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-02-16

Relevante artikelen ...

Zorgaanbieders door NZa opgeroepen patiënten niet te misleiden Er zijn Zorgaanbieders die patiënten waarschuwen om geen polis af te sluiten bij een bepaalde zorgverzekeraar De Nederlandse Zorgautoriteit waarsch... Management & beleid Fri, 20 Dec 2019, 08:56:35
Verbetertraject bij CAK loopt Het CAK is op de goede weg, maar nog niet alle punten zijn voldoende opgepakt Het CAK werkt hard om de interne processen te verbeteren. Bij het CAK l... Management & beleid Tue, 10 Dec 2019, 11:44:49
Patiëntenstop voor verzekerden bij VGZ voor 2019 door Parnassia Groep Dit betekent dat vooralsnog ook in 2020 VGZ-verzekerden niet bij de Parnassia Groep terecht kunnen voor een behandeling Parnassia Groep heeft het onv... Management & beleid Sat, 07 Dec 2019, 13:37:07
Aanwijzing voor huisarts door NZa De praktijk moet direct stoppen met het onjuist declareren van consulten De Nederlandse Zorgautoriteit legt een aanwijzing op aan een huisarts. De aa... Management & beleid Tue, 12 Nov 2019, 21:46:16
NZa druk met de doorontwikkeling van de bekostiging verpleeghuiszorg De NZa is samen met een grote groep uit de verpleeghuiszorg druk met de doorontwikkeling van de bekostiging De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bet... Management & beleid Wed, 06 Nov 2019, 19:48:48
Nieuwe maximumtarieven voor de forensische zorg vastgesteld Naast de tarieven publiceren de NZa ook de nieuwe regelgeving voor de forensische zorg voor volgend jaar De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft ni... Management & beleid Tue, 20 Aug 2019, 14:52:14

(advertentie)