(advertentie)

NZa heeft actie ondernomen om inzicht te krijgen voor burgers en zorgverzekeraars in de wachtijden in de zorg

Het is belangrijk dat burgers en zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden in de zorg. Zo weten zij hoe lang het duurt voordat zij bij een bepaalde ggz-aanbieder of bij een bepaald ziekenhuis terecht kunnen. De Nederlandse Zorgautoriteit onderneemt verschillende acties om dit inzicht te vergroten.

Alleen als er meer inzicht is in de wachttijden kunnen te lange wachtlijsten worden aangepakt. In juli 2017 maakten ggz-aanbieders en zorgverzekeraars samen afspraken om de wachtlijsten gezamenlijk aan te pakken. De NZa monitort die afspraken.

Inzicht in ggz-wachttijden
De NZa verplicht ggz-aanbieders om vanaf 2018 elke maand hun wachttijdgegevens aan te leveren aan Vektis. Deze verplichting sluit aan bij het breed gedragen initiatief van de koepel van cliënten- en familieorganisaties in de ggz, ggz-aanbieders en zorgverzekeraars voor een nieuwe keuzewebsite voor patiënten in de ggz. Daar kunnen patiënten vanaf volgend jaar informatie vinden over ggz-aanbieders, zodat zij bewust een keuze kunnen maken. Wachttijden vormen een belangrijk onderdeel van die informatie.

Vektis business intelligence centrum voor de zorg, gaat de wachttijdgegevens verzamelen. De NZa krijgt de aangeleverde gegevens van Vektis. Op die manier is er een uniform, actueel en vergelijkbaar overzicht van de wachttijden in de ggz en hoeven aanbieders deze maar één keer aan te leveren. Er is bij Vektis dan één bronbestand van wachttijden waar andere partijen, zoals patiënten- en brancheorganisaties, uit kunnen putten.

Aanbieders in de ggz moeten nu al op hun website vermelden hoe lang het duurt voordat een patiënt voor een eerste intake bij een therapeut terecht kan (de aanmeldwachttijd) en hoe lang het duurt voordat de behandeling begint (de behandelwachttijd). Patiënten die langer moeten wachten dan de afgesproken normtijd (de Treeknorm) kunnen hun zorgverzekeraar om bemiddeling vragen naar een aanbieder die eerder plaats heeft.

Inzicht in wachttijden medisch-specialistische zorg 
Ook in de ziekenhuiszorg zijn de wachttijden te lang, zo constateerde de NZa in haar actieplan wachttijden in de zorg in mei. De NZa gaat daarom controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken kloppen en actueel zijn. De NZa verplicht zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg om patiënten actief (mondeling) te informeren als de wachttijd voor polikliniek, diagnostiek of behandeling de Treeknorm overschrijdt.

Daarnaast moeten ziekenhuizen en klinieken patiënten informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar. Deze informatie moet bij de wachttijdinformatie op de website gepubliceerd worden. Patiënten die sneller geholpen willen worden, kunnen dan contact opnemen met hun zorgverzekeraar zodat die hen kan bemiddelen naar een zorgaanbieder waar de patiënt sneller terecht kan.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/publicaties/nieuws/nza-verbetert-inzicht-in-wachttijden-ggz-en-msz/
Originele titel: NZa verbetert inzicht in wachttijden ggz en msz
Datum: 2019-08-24

Relevante artikelen ...

Nieuwe maximumtarieven voor de forensische zorg vastgesteld Naast de tarieven publiceren de NZa ook de nieuwe regelgeving voor de forensische zorg voor volgend jaar De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft ni... Management & beleid Tue, 20 Aug 2019, 14:52:14
Kostenonderzoek medische vervolgopleidingen De NZa is verantwoordelijk voor het toekennen van de beschikbaarheidbijdrage voor (medische) vervolgopleidingen De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) i... Management & beleid Thu, 27 Jun 2019, 12:43:30
Kostprijzen medisch-specialistische zorg onderzocht De NZa wil passende maximumtarieven vaststellen De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) start een kostprijsonderzoek in de medisch-specialistische zorg (... Management & beleid Mon, 27 May 2019, 18:13:07
Nieuwe fraudewet zorg in de maak In de Eerste Kamer is vooral bepleit dat zorgverzekeraars hun klanten moeten informeren voor ze in het dossier kijken Minister Bruno Bruins trekt een... Management & beleid Tue, 14 May 2019, 13:34:47
De medicijnketen is kwetsbaar Patiënten moeten het vertrouwen in medicijnen weer terugkrijgen De medicijnketen is zo kwetsbaar als een te strak gespannen elastiek. Daar zijn de pa... Management & beleid Sun, 28 Apr 2019, 06:43:16
Erasmus MC mag de meerderheid aandelen IJsselland Ziekenhuis verkrijgen Het Erasmus MC en IIsselland Ziekenhuis gaan per specialisme na hoe zij die samenwerking vormgeven Het Erasmus Medisch Centrum mag de meerderheid van... Management & beleid Thu, 25 Apr 2019, 12:40:04

(advertentie)