(advertentie)

NZa heeft actie ondernomen om inzicht te krijgen voor burgers en zorgverzekeraars in de wachtijden in de zorg

Het is belangrijk dat burgers en zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden in de zorg. Zo weten zij hoe lang het duurt voordat zij bij een bepaalde ggz-aanbieder of bij een bepaald ziekenhuis terecht kunnen. De Nederlandse Zorgautoriteit onderneemt verschillende acties om dit inzicht te vergroten.

Alleen als er meer inzicht is in de wachttijden kunnen te lange wachtlijsten worden aangepakt. In juli 2017 maakten ggz-aanbieders en zorgverzekeraars samen afspraken om de wachtlijsten gezamenlijk aan te pakken. De NZa monitort die afspraken.

Inzicht in ggz-wachttijden
De NZa verplicht ggz-aanbieders om vanaf 2018 elke maand hun wachttijdgegevens aan te leveren aan Vektis. Deze verplichting sluit aan bij het breed gedragen initiatief van de koepel van cliënten- en familieorganisaties in de ggz, ggz-aanbieders en zorgverzekeraars voor een nieuwe keuzewebsite voor patiënten in de ggz. Daar kunnen patiënten vanaf volgend jaar informatie vinden over ggz-aanbieders, zodat zij bewust een keuze kunnen maken. Wachttijden vormen een belangrijk onderdeel van die informatie.

Vektis business intelligence centrum voor de zorg, gaat de wachttijdgegevens verzamelen. De NZa krijgt de aangeleverde gegevens van Vektis. Op die manier is er een uniform, actueel en vergelijkbaar overzicht van de wachttijden in de ggz en hoeven aanbieders deze maar één keer aan te leveren. Er is bij Vektis dan één bronbestand van wachttijden waar andere partijen, zoals patiënten- en brancheorganisaties, uit kunnen putten.

Aanbieders in de ggz moeten nu al op hun website vermelden hoe lang het duurt voordat een patiënt voor een eerste intake bij een therapeut terecht kan (de aanmeldwachttijd) en hoe lang het duurt voordat de behandeling begint (de behandelwachttijd). Patiënten die langer moeten wachten dan de afgesproken normtijd (de Treeknorm) kunnen hun zorgverzekeraar om bemiddeling vragen naar een aanbieder die eerder plaats heeft.

Inzicht in wachttijden medisch-specialistische zorg 
Ook in de ziekenhuiszorg zijn de wachttijden te lang, zo constateerde de NZa in haar actieplan wachttijden in de zorg in mei. De NZa gaat daarom controleren of de wachttijdgegevens op de websites van ziekenhuizen en klinieken kloppen en actueel zijn. De NZa verplicht zorgaanbieders van medisch-specialistische zorg om patiënten actief (mondeling) te informeren als de wachttijd voor polikliniek, diagnostiek of behandeling de Treeknorm overschrijdt.

Daarnaast moeten ziekenhuizen en klinieken patiënten informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar. Deze informatie moet bij de wachttijdinformatie op de website gepubliceerd worden. Patiënten die sneller geholpen willen worden, kunnen dan contact opnemen met hun zorgverzekeraar zodat die hen kan bemiddelen naar een zorgaanbieder waar de patiënt sneller terecht kan.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/publicaties/nieuws/nza-verbetert-inzicht-in-wachttijden-ggz-en-msz/
Originele titel: NZa verbetert inzicht in wachttijden ggz en msz
Datum: 2019-05-22

Relevante artikelen ...

Een verzekeraar heeft zorgplicht voor zijn verzekerden Indien een zorgaanbieder geen zorg meer kan leveren horen zorgverzekeraars en zorgkantoren dit te melden aan hun verzekerden Zorgverzekeraars (Zvw) e... Management & beleid Mon, 04 Dec 2017, 13:57:42
NZa start controlebezoeken zelfstandige behandelcentra De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat de komende maanden een aantal bezoeken brengen aan zelfstandige behandelcentra (zbc's) in de ziekenhuiszorg. ... Management & beleid Wed, 31 May 2017, 19:07:17
Verscherpt toezicht en aangifte voor Zorggroep Alliade Er was sprake van een gebrek aan integere en beheerste bedrijfsvoering De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (inspectie) heeft Zorggroep Alliade per ... Management & beleid Tue, 05 Mar 2019, 15:42:38
NZa verruimt mogelijkheden voor e-health in de medisch-specialistische zorg per 2018 De NZa verbetert per 1 januari 2018 de regels voor het registreren en declareren van e-consulten in de medisch-specialistische zorg. Ook zijn er en... Management & beleid Thu, 21 Sep 2017, 14:21:26
Meer uitgaven aan medicijnen door verhoging btw naar 9% Omdat het lage btw-tarief nu nog voor geneesmiddelen geldt, zullen volgens de Stichting Farmaceutische Kengetallen de jaarlijkse kosten van de farmace... Management & beleid Thu, 19 Oct 2017, 12:59:57
Integriteit en professionaliteit zorgsector moet versterkt worden De IGJ en NZa zouden graag zien dat er een nieuwe wettelijke, open norm komt op het gebied van integere en professionele bedrijfsvoering Steeds vaker... Management & beleid Tue, 05 Mar 2019, 16:00:58

(advertentie)
(advertentie)