De kwaliteit van ambulancezorg wordt als zeer hoog ervaren

Patiënten aan wie spoedeisende- en/of planbare ambulancezorg is verleend, waarderen deze zorg gemiddeld met een 9,1. Dit blijkt uit het tweede landelijke onderzoek van het Nivel naar ervaringen van patiënten met ambulancezorg. Patiënten beoordelen, net als in 2016, de kwaliteit van ambulancezorg als zeer hoog.

Het patiëntervaringsonderzoek in 2019 is de tweede landelijke meting naar de ervaringen van patiënten met de ambulancezorg, de eerste vond plaats in 2016. De ervaringen zijn in kaart gebracht met twee CQ-indexen (Consumer Quality Index): de CQI planbare ambulancezorg en de CQI spoedeisende ambulancezorg.

Continue kwaliteit van ambulancezorg
Beide metingen laten vanuit het perspectief van patiënten een onveranderd positief beeld zien van de kwaliteit van ambulancezorg. Hiermee kan de sector stellen dat het continue hoge kwaliteit van zorg levert, zorg die zeer ruim voldoet aan de verwachtingen van de patiënten. Patiënten beoordeelden de onderwerpen vervoer, bejegening, handelen en communicatie in 2019 net zo positief als in 2016. De ervaringen van de huidige meting voor het kwaliteitsthema ‘meldkamer’ is gestegen ten opzichte van de eerdere metingen. Het blijkt dat centralisten nog vaker vertellen aan de melder wat hij/zij kan doen tot het moment waarop de ambulance arriveert, ook doen zij dit op een begrijpelijke manier.

Kleine verbeterpunten
Uit het onderzoek komen ook kleine verbeterpunten naar voren. Zo gaven patiënten bijvoorbeeld bij de planbare ambulancezorg aan dat zij beter geïnformeerd kunnen worden over het tijdstip waarop zij vervoerd zullen worden. Daarnaast kan de afronding van de zorg bij de patiënt thuis beter. In 2016 kwamen deze punten ook naar voren. In spoedeisende situaties bepaalt de ambulanceverpleegkundige vaak naar welk ziekenhuis een patiënt wordt gebracht. Patiënten gaven hierover in het laatste onderzoek aan dat zij meer bij deze keuze betrokken willen worden.

Burgerplatform
Aanvullend op het vragenlijstonderzoek heeft het Nivel een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd. Binnen dit gremium discussieerden burgers, met of zonder ervaring met ambulancezorg, over onderwerpen zoals communicatie, samen beslissen en samenwerking in de keten. Het Burgerplatform gaf waardevolle inzichten in de wensen en behoeften van patiënten. Zo gaven de deelnemers aan dat door het uitwisselen van informatie de keuze voor een ziekenhuis vaker gezamenlijk gemaakt kan worden. Het verslag van het Burgerplatform is binnenkort ook beschikbaar op de site van het Nivel en AZN, naast de publicatie van het vragenlijstonderzoek.

Deelnemers onderzoek
Aan het patiënttevredenheidsonderzoek namen in totaal 4904 patiënten uit alle RAV’s deel. Daarvan gaven 2945 patiënten hun mening over spoedeisende ambulancezorg en 1959 patiënten over planbare ambulancezorg.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/patienten-ook-2019-onveranderd-positief-over-ambulancezorg
Originele titel: Patiënten ook in 2019 onveranderd positief over ambulancezorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2020-05-12

Relevante artikelen ...

Toegankelijkheid van de huisarts staat onder druk door COVID-19-maatregelen Vergeleken met de situatie voor de uitbraak van COVID-19 is er veel veranderd in de huisartsenzorg De COVID-19-pandemie heeft wereldwijd gezorgd voor... Acute zorg Mon, 05 Dec 2022, 13:58:37
Knie- en heupartrose komen vaker voor dan gedacht Artrose in de knie of heup is een veelvoorkomende chronische aandoening Huisartsen zien twee keer zoveel patiënten met knie- of heupartrose dan beken... Acute zorg Mon, 07 Nov 2022, 19:11:17
Ouderen niet de oorzaak van drukte op de SEH Ook blijkt dat maar een beperkt aandeel van de ouderen (9%) na een SEH bezoek worden opgenomen in het ziekenhuis Vaak wordt gedacht dat het vooral de... Acute zorg Thu, 03 Nov 2022, 12:41:58
Huisartsenspoedpost is alléén voor spoedgevallen De huisartsenpost wordt overspoeld met telefoontjes van patiënten met klachten die geen spoed zijn Huisartsenspoedpost Gelderse Vallei trekt aan de b... Acute zorg Tue, 12 Apr 2022, 13:31:00
Onderzoek naar de integrale aanpak van acute zorg, is goed van start gegaan Door de vergrijzing en de bevolkingstoename staat de acute zorg staat onder druk Op 1 september 2020 startte de Proeftuin Zorgcoördinatie in Zuid-Hol... Acute zorg Thu, 08 Oct 2020, 07:02:50
Zorg bij diepe veneuze trombose en longembolie kan beter Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel in opdracht van Zorginstituut Nederland Patiënten én artsen zijn het erover eens dat de zorg bij diepe veneuze... Acute zorg Mon, 21 Sep 2020, 14:38:03

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com