Vanaf 2019 wordt het extra geld voor huisartsen in achterstandswijken anders verdeeld

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de postcodelijst voor de verdeling van de opslag voor achterstandswijken herijkt. Vanaf 2019 wordt het extra geld voor huisartsen in achterstandswijken anders verdeeld. Daarnaast pakken we knelpunten in de beleidsregel aan die in de praktijk tot onduidelijkheid leiden. Zorg op de juiste plek is hiervoor een belangrijk uitgangspunt.

Op verzoek van huisartsen hebben we de elementen die achterstandsproblematiek voorspellen opnieuw bekeken. Vanaf 2019 kan een huisarts een opslag in rekening brengen voor inwoners van wijken waarin het aandeel lage inkomens,  mensen zonder baan en  mensen met niet-Nederlandse achtergrond relatief het grootst is. De mate van bebouwing van een gebied ('omgevingsadressendichtheid')  was tot en met 2018 hierin ook een factor, maar dit is in overleg met de huisartsen met ingang van 2019 niet meer het geval. De nieuwe postcodelijst zorgt ervoor dat de verdeling van de opslag goed aansluit  bij de huidige achterstandsproblematiek.

In het hoofdlijnenakkoord dat minister Bruins met de huisartsen en zorgverzekeraars heeft gesloten stelt de minister meer geld beschikbaar voor de zorg in achterstandswijken. Dat betekent dat huisartsen voor 1,5 miljoen mensen een extra opslag krijgen (die grens lag voorheen op ruim 920.000 inwoners). De herijking zorgt voor een aantal praktijken voor een daling in inkomsten. Deze daling is voor de meeste praktijken beperkt. Voor enkele praktijken met een grote impact als gevolg van de herverdeling kijkt de NZa onder voorwaarden naar een tijdelijke overgangsregeling op maat.

Het zogenoemde passantentarief kon een huisarts tot en met 2018  alleen declareren wanneer een patiënt buiten de gemeentegrens woont. Het uitgangspunt hierbij is dat de patiënt naar zijn eigen huisarts gaat. Het komt de laatste jaren echter door groter wordende gemeenten vaker voor dat mensen in hun eigen woonplaats voor een incidentele zorgvraag bij een andere huisarts terecht komen. Als de zorg acuut en incidenteel is kan het passantentarief vanaf 2019 ook voor patiënten binnen de gemeentegrens gedeclareerd worden.

We vervangen de verrichting 'telefonisch consult en e-mailconsult' door een prestatie 'consult korter dan 5 minuten'. De daadwerkelijk besteedde tijd aan patiëntcontact wordt leidend voor de declaratie van een consult in plaats van het middel waarmee dit contact plaatsvindt. Dit biedt meer ruimte voor de inzet van e-health in de huisartsenpraktijk. Daarnaast kunnen vanaf 2019 op regionaal niveau bredere afspraken gemaakt worden over het verplaatsen van zorg in de acute zorgketen naar de huisartsenpost, daar waar dit mogelijk en wenselijk is.

Zie ook
Circulaire vaststelling beleidsregel huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg (CI/18/17c)
Circulaire vaststelling gewijzigde beleidsregel huisartsendienstenstructuur (CI/18/20c)


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NZa
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Nieuwe verdeling van extra geld achterstandswijken voor huisartsen
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 17 jul 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!