De campagne ‘Op is geen optie’ draait om de expertise en betrokkenheid van apothekers

De publiekscampagne ‘Op is geen optie’ heeft een internationale prijs gewonnen: de FIP 2025 Health Promotion Campaign Award. De KNMP nam de prijs op 31 augustus 2025 in ontvangst tijdens het jaarlijkse congres van de International Pharmaceutical Federation (FIP) in Kopenhagen. De campagne laat zien hoe apothekers zich dagelijks inzetten om geneesmiddelen beschikbaar te houden voor patiënten, ook wanneer deze tijdelijk niet leverbaar zijn.

De FIP beloont ledenorganisaties met de Health Promotion Campaign Award voor succesvolle campagnes die zijn ontwikkeld en uitgevoerd en een positieve impact hebben gehad op de volksgezondheid. Aris Prins, voorzitter van de KNMP: ‘Het winnen van deze prijs onderstreept onze ambitie om de positie van apothekers als medicatiespecialist te versterken. Het is een eer om te zien dat onze campagne ook internationaal erkenning krijgt.’ De KNMP is trots op het resultaat en spreekt haar waardering uit voor alle apothekers die elke dag het verschil maken voor hun patiënten.

Naast de FIP Health Promotion Campaign Award heeft de KNMP tijdens het congres een andere FIP-prijs gewonnen: Pharmaceutical Education Organisational Award. Deze is uitgereikt aan het departement Farmaceutische Wetenschappen van de Universiteit Utrecht en het Charlotte Jacobs Instituut (CJI) van de KNMP. De prijs is toegekend voor de wetenschappelijk onderbouwde herziening van de Nederlandse vervolgopleiding tot openbaar apotheker. 

6 miljoen Nederlanders bereikt
De campagne ‘Op is geen optie’ draait om de expertise en betrokkenheid van apothekers. Zodra een geneesmiddel tijdelijk niet leverbaar is, gaan zij op zoek naar een alternatief. Zoals het overleg met collega’s en artsen, het importeren van geneesmiddelen of het zelf bereiden ervan. De campagne maakt zichtbaar wat apothekers achter de schermen doen om de continuïteit van farmaceutische patiëntenzorg te waarborgen. Sinds de lancering in januari 2025 heeft de campagne meer dan zes miljoen Nederlanders van 25 jaar en ouder bereikt via radio, online kanalen en streamingdiensten.

Bron: KNMP