Afgelopen week kwam de NS met het bericht dat ze de assistentieverlening op stations sterk wil uitbreiden.

Dat is heel mooi! Maar om geen overdreven verwachtingen te wekken, is het wel nodig hier enkele kanttekeningen bij te plaatsen.

Op het moment biedt de NS op iets meer dan 100 stations reisassistentie aan voor mensen met een beperking. De NS wil nu vóór 2025 de assistentieverlening uitbreiden naar de andere 150 stations waar de NS stopt “mits het technisch mogelijk is”. Met andere woorden: het kan een forse uitbreiding worden maar men houdt nog een flinke slag om de arm.

Voorstel
Verder moet worden bedacht dat het hier om een voorstel gaat. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd en afgestemd met de consumentenorganisaties en vertegenwoordigers van mensen met een beperking, zoals Ieder(in).

Ieder(in) zou het uiteraard toejuichen als de NS de assistentieverlening inderdaad fors gaat uitbreiden. Daar zijn veel mensen met een beperking mee geholpen. Maar het blijft een tussenoplossing. Ons doel is dat mensen met een beperking zelfstandig – dus zonder hulp – kunnen reizen met het openbaar vervoer.

Nieuw systeem
Overigens werkt de NS ook op andere vlakken aan het verbeteren van de assistentieverlening. Sinds deze zomer kunnen reizigers via hun mobiele apparaat assistentieverlening aanvragen. Daarnaast werkt de NS aan een nieuw boekingssysteem voor assistentieverlening. Door dit nieuwe systeem, kan NS iemand die reist met assistentie volgen en bij vertraging met deze persoon contact opnemen over een goed alternatief. “Deze mensen zitten door de nieuwe service niet meer in onzekerheid en weten zeker dat ze bij het station van aankomst worden geholpen”, aldus de NS.

Ieder(in) blijft samen met andere belangenorganisaties, zoals de Oogvereniging en Wij Staan OP,  in gesprek met de NS over een betere toegankelijkheid van het spoor.

Bron: Ieder(in)


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 29 mrt 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!