(advertentie)

Gesprekken tussen de zorgverzekeraar en GGNet hebben tot nu toe nog niet geleid tot bijcontracteringsafspraken

Afgelopen maandag kondigde GGNet een patiëntenstop af voor patiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis (Zilveren Kruis, Prolife, FBTO, Interpolis, De Friesland, Avero Achmea, One Underwriting Health en Ziezo). Gesprekken tussen de zorgverzekeraar en GGNet hebben tot nu toe nog niet geleid tot bijcontracteringsafspraken.

Zorgverzekeraars en zorgaanbieders maken jaarlijks afspraken over te leveren zorg, over de vergoeding daarvoor en over besteding van het budget. Op basis van gegevens uit het verleden en verwachting voor de nabije toekomst wordt een zo goed mogelijk inschatting gemaakt. Maar op het moment dat zich meer patiënten bij een zorgaanbieder melden dan vooraf ingeschat of als de patiëntenmix zwaarder is, moeten daarover bijcontacteringsafspraken gemaakt kunnen worden. Zorgaanbieders kunnen geen ‘gratis zorg’ verlenen.

In het Hoofdlijnenakkoord GGZ 2019-2022 zijn afspraken gemaakt over het verbeteren van het proces van bijcontractering tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders. We zien dat het GGNet nog niet is gelukt met Zilveren Kruis afspraken te maken over de bijcontractering. Dit is niet conform de gemaakte afspraken in het Hoofdlijnenakkoord.

Ggz-instellingen die naar het zware middel van een patiëntenstop grijpen, doen dat pas als andere oplossingen niet meer mogelijk zijn. Patiëntbelang staat altijd voorop. De gevolgen van een patiëntenstop zijn groot. Patiënten kunnen niet meer bij de aanbieder van hun voorkeur terecht, de wachttijd voor een behandeling wordt langer.

Maar het niet bijcontracteren van zorg betekent dat zorgaanbieders de extra geleverde zorg niet of slechts gedeeltelijk vergoed krijgen. Onlangs verschenen rapporten van Intrakoop, EY en KPMG over de krappe financiële situatie waarin ggz-instellingen zich bevinden. Ggz-instellingen kunnen deze niet vergoede zorg eenvoudigweg niet bekostigen. Blijvend goede herstelgerichte zorg kunnen bieden, vraagt om goede financiële afspraken.

GGZ Nederland roept zorgverzekeraars op waar nodig bij te contracteren. Zowel in het belang van de patiënt als van een financieel gezonde ggz-sector.  

Lees hier de berichtgeving van GGNet

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : GGZ Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.ggznederland.nl/actueel/bijcontractering-opnieuw-probleem
Originele titel: Bijcontractering opnieuw probleem
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2019-10-23

Relevante artikelen ...

Besteed meer aandacht aan LVB bij intake Er  zou bij intake meer aandacht moeten komen voor mensen met een licht verstandelijke beperking GGZ Nederland deelt graag goede voorbeelden v... GGZ Tue, 01 Oct 2019, 07:24:10
Geen steun meer van GGZ Nederland aan regeling regieverpleegkundige GGZ Nederland neemt afstand van de verankering van verpleegkundige functiedifferentiatie in de wet BIG II Onlangs heeft de minister het invoeringstra... GGZ Thu, 19 Sep 2019, 14:44:12
Ggz-instellingen staan nog steeds achter het Dolhuys Manifest De ambitie werd uitgesproken om in 2020 geen patiënten meer gedwongen in te sluiten In 2016 heeft een twaalftal ggz-instellingen in het Dolhuys Manif... GGZ Thu, 01 Aug 2019, 12:07:36
37.750 volwassenen wachten op specialistische GGZ Van deze groep wachtenden komt 73% binnen 14 weken in behandeling Per jaar worden zo’n 500.000 mensen behandeld in de specialistische GGZ. Op de peil... GGZ Thu, 11 Jul 2019, 18:24:14
NVVP-GGZ Nederland tekenen intentieverklaring Beiden vinden het  belangrijk het werkplezier van de professionals te vergroten De NVvP en GGZ Nederland vinden het beiden belangrijk het werkpl... GGZ Mon, 29 Apr 2019, 10:11:48
Wachttijd verkort door Tijd-Lijn App De app geeft de patiënt tijdens het wachten realtime informatie over de wachttijd GGZ Nederland deelt graag goede voorbeelden van de aanpak van de wa... GGZ Tue, 19 Feb 2019, 14:46:45

(advertentie)