De tweede bonus is opnieuw een éénmalig bedrag dat is toegezegd door het kabinet voor werknemers

CNV Zorg & Welzijn ontvangt een regen van klachten en vragen over de tweede coronabonus. In de e-mails en telefoontjes klachten over werkgevers die de bonus niet aanvragen voor personeel dat er in veel gevallen wel recht op heeft. Vaak blijkt de bonusregeling ook onduidelijk; wie heeft er nu wel recht en wie niet, en onder welke voorwaarden.

De tweede bonus is opnieuw een éénmalig bedrag dat is toegezegd door het kabinet voor werknemers die tijdens de coronacrisis extra inspanning hebben geleverd. CNV Zorg & Welzijn verzamelt de klachten en onderneemt actie wanneer duidelijk is dat een werkgever ten onrechte niet heeft aangevraagd. De vakbond beschouwt het aanvragen van de bonus voor zoveel mogelijk werknemers een vorm van ‘goed werkgeverschap’, een begrip dat in de wet is omschreven. 

De laatste dag dat werkgevers de bonus konden aanvragen was afgelopen dinsdag. In de loop van de week is het aantal klachten en vragen aangezwollen tot boven de honderd en de stroom is nog niet gestopt.

Anneke Westerlaken, voorzitter CNV Zorg & Welzijn: ”Uit alles blijkt dat de regelingen voor de bonussen oneerlijk en ingewikkeld zijn. Dat zagen we bij de eerste bonus ook al. Het komt voor dat een deel van de werknemers met verschillende taken in dezelfde sector de bonus wel, en een ander deel de bonus niet krijgt. Dat leidt tot scheve ogen en is demotiverend. We zullen er alles aan doen om voor elkaar te krijgen dat degenen de bonus onterecht niet hebben gekregen en dit op tijd hebben aangekaart bij hun werkgever, hem alsnog krijgen."

CNV Zorg & Welzijn beschouwt de bonussen nog steeds als een opstapje naar een structureel hogere beloning voor al het zorgpersoneel. De komende maanden moeten een aantal grote cao’s worden afgesloten in de zorg. Bij de onderhandelingen daarover zal een structurele investering in hogere lonen als blijk van waardering van zorgpersoneel steeds op tafel liggen. 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: CNV Zorg & Welzijn / Andre van der Vlugt
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : CNV Zorg & Welzijn
  • Wat is de URL bij deze bron?: Visit Website
  • Originele titel: CNV: regen van klachten over tweede coronabonus
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 29 juli 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!