(advertentie)

Een aanzienlijk deel van de zorgorganisaties heeft onvoldoende/geen afspraken over behandeling kunnen maken, terwijl cliënten daar wel recht op hebben en behandeling nodig is

Elk jaar maken zorgorganisaties in de Wlz afspraken met zorgkantoren over de prijs, het volume en de kwaliteit van de zorg voor het volgende kalenderjaar. Uit de elfde ActiZ-evaluatie (N=150) inkoop verpleeghuiszorg 2018 blijkt dat zorgorganisaties – net als vorig jaar - een positieve verandering ervaren in hun dialoog met het zorgkantoor. De vorig jaar ingezette trend zet zich door: er is sprake van een beter gesprek tussen het zorgkantoor en de zorgorganisatie over kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg, al zijn er verschillen per regio. Wlz-uitvoerders, waartoe de zorgkantoren behoren, hebben het afgelopen jaar voor het eerst ingekocht op basis van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg ‘Samen leren en verbeteren’. 

Ook blijkt dat er meer ruimte is voor persoonsvolgende bekostiging, waarbij het geld de keuze van de cliënt volgt. Zorgorganisaties lopen echter nog steeds een risico, aangezien ze pas laat in het jaar weten of de geleverde zorg daadwerkelijk bekostigd wordt. Als het regiobudget is uitgeput volgt er namelijk alsnog een budgetmodel met plafond of wordt het tarief alsnog naar beneden bijgesteld. Helaas korten alle Wlz-uitvoerders in 2018 wederom zelf op het NZa-tarief. De tarieven komen 3 tot 6,5% lager uit dan het landelijk vastgestelde tarief door de NZa. ActiZ pleit net als vorig jaar voor landelijk vaste reële tarieven om te kunnen voldoen aan de vereiste zorg en behandeling. 

Zorgorganisaties hebben behoefte aan meerjarenafspraken. 44% van de zorgorganisaties heeft voor het eerst voor 2018-2020 een meerjarenafspraak gemaakt met het zorgkantoor. Daarnaast had 45% al een doorlopende meerjarenafspraak voor 2017 en 2018 of een andere meerjarenafspraak. Bij slechts 15% van de zorgorganisaties heeft de meerjarenafspraak ook betrekking op de tarieven. Van de respondenten die een doorlopende meerjarenafspraak hadden, geeft 61% aan dat er sprake was van een vermindering in de administratieve lasten bij de zorgcontractering 2018. 

Verbeterpunten
Een aanzienlijk deel van de zorgorganisaties heeft onvoldoende/geen afspraken over behandeling kunnen maken, terwijl cliënten daar wel recht op hebben en behandeling nodig is. Opvallend hierbij zijn de grote verschillen tussen de Wlz-uitvoerders. De bekostiging van de geleverde zorg van mensen met een zware zorgvraag staat het meest onder druk.

Om effectief te kunnen investeren in medewerkers en kwaliteit van zorg is snel inzicht nodig over wat er aan zorg en behandeling wordt vergoed. Weliswaar zijn hier positieve stappen in gemaakt maar vanuit het stelsel is deze informatie laat beschikbaar. Deze onzekerheid voor de bedrijfsvoering komt de kwetsbare ouderen die zorg nodig hebben niet ten goede.  

Zorgorganisaties willen echte meerjarenafspraken met het zorgkantoor aangaan. Deze afspraken moeten gaan over persoonsvolgende bekostiging, een reëel vast tarief, en maatwerkafspraken die recht doen aan de implementatie van het kwaliteitskader en de regionale agenda. Hierbinnen kunnen zorgorganisaties investeren in goed werkgeverschap en vastgoed en is er ruimte voor  (technologische) vernieuwingen.

Zorgorganisaties zien dat de meeste aspecten van het inkoopbeleid 2018 afgezet tegen het inkoopbeleid 2017 onveranderd zijn gebleven. De grootste verbeteringen zien respondenten (59%) op het gebied van vermindering administratieve lasten gevolgd door meerjarenafspraken (54%) en vereenvoudiging inkoopbeleid (53%). Voor het verbeteren van het inkoopbeleid 2019 hebben zorgorganisaties diverse suggesties gedaan. Zorgorganisaties benadrukken dat de bekostiging daadwerkelijk persoonsvolgend moet worden, willen geen tariefafslagen en wensen verdere vereenvoudiging van het inkoopbeleid.


 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : ActiZ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.actiz.nl/nieuws/ouderenzorg/2018/02/wlz-zorginkoop-2018-trend-betere-dialoog-zorgkantoren-met-zorgorganisaties-zet-door
Originele titel: Wlz-zorginkoop 2018: Trend betere dialoog zorgkantoren met zorgorganisaties zet door
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-02-08

Relevante artikelen ...

Actieplan voor behoud van het Nederlandse zorgstelsel Zorginstituut en NZa schetsen in advies randvoorwaarden passende zorg Alleen zorg bieden die bijdraagt aan het functioneren van mensen en hun kwalite... Management & beleid Tue, 01 Dec 2020, 19:06:46
ActiZ heeft intentieverklaring ‘Maak de zorg rookvrij’ ondertekend Naast het tekenen van de intentieverklaring zal ActiZ ook deelnemen in de Werkgroep Rookvrije zorg Op 18 november jl. ondertekende ActiZ, samen met 2... Management & beleid Fri, 20 Nov 2020, 14:05:35
Door betere overgang en samenwerking tussen zorgwetten langer thuis wonen In 2040 zal het huidige aantal 65-plussers in Nederland verdubbelen naar 5 miljoen De toename van het aantal ouderen in Nederland heeft grote gevolge... Management & beleid Mon, 09 Nov 2020, 20:08:49
Doorgang reguliere zorg en spreiding coronapatiënten zorgelijk De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het LCPS bundelen de krachten om dit te realiseren De ziekenhuiszorg staat onder druk nu steeds meer coronapat... Management & beleid Wed, 07 Oct 2020, 10:38:49
Moeizam verloop contracteringsproces zintuiglijk gehandicaptenzorg De meeste contracten werden pas in 2020 getekend De contractering van zintuiglijk gehandicaptenzorg voor 2020 ging langzaam van start. Het gaat om de... Management & beleid Mon, 05 Oct 2020, 12:29:37
NZa heeft zorgverzekeraars boete opgelegd De NZa hecht veel waarde aan een transparant zorginkoopproces en grijpt in als een zorgverzekeraar zich niet houdt aan de gestelde voorwaarden De Ned... Management & beleid Tue, 15 Sep 2020, 12:25:32