(advertentie)

Persoonsgerichte zorg betekent dat de wensen en behoeften van de cliënt centraal staan bij het vormgeven van de zorg

In ongeveer driekwart van de verpleeghuizen ervaren cliënten nabijheid, geborgenheid, vertrouwen, begrip en respect van zorgmedewerkers. De zorg wordt georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de bezoeken die de inspectie doet sinds het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg er is. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bezoekt de komende jaren alle zorgorganisaties die verpleeghuiszorg bieden, om te toetsen hoe de kwaliteit van zorg is. Zorgorganisaties staan voor de grote opgave om te blijven innoveren en samenwerken om, ondanks het bestaande personeelstekort, goede zorg te blijven bieden.

De inspectie toetst de kwaliteit met een toetsingskader, gebaseerd op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het toezicht is opgedeeld in drie thema’s: Aandacht voor persoonsgerichte zorg, Werken aan voldoende en deskundige zorgmedewerkers, Sturing op kwaliteit en veiligheid.

Persoonsgerichte zorg betekent dat de wensen en behoeften van de cliënt centraal staan bij het vormgeven van de zorg. De afgelopen jaren is er voor dit onderwerp veel aandacht geweest in de samenleving. De inspectie ziet in de inspectiebezoeken terug dat verpleeghuizen persoonsgerichte zorg belangrijk vinden en hierop inzetten.

Bij het grootste deel van de bezochte zorgorganisaties hebben cliënten waar mogelijk zelf de regie, kennen zorgmedewerkers zijn of haar wensen en ervaren cliënten nabijheid, vertrouwen en respect. Verpleeghuizen die nog niet voldoende scoren op dit onderwerp kunnen leren van de collega-organisaties waar persoonsgerichte zorg al de dagelijkse praktijk is.

De uitkomsten van de inspectie op de twee andere thema’s laten zien dat daar verbetering mogelijk is. In veel zorgorganisaties zijn niet voldoende of niet voldoende deskundige zorgmedewerkers beschikbaar in verhouding tot de aanwezige zorgvraag vanuit de cliënten. Daarnaast vraagt het systematisch sturen op kwaliteit en veiligheid aandacht. Zo is het belangrijk om na een incident verbetermaatregelen door te voeren. Op die manier worden zorgmedewerkers in staat gesteld om steeds betere zorg te bieden. Daarnaast is het de taak van een bestuurder om te zorgen voor een veilige cultuur, waarin de zorgmedewerker open kan zijn over zijn twijfels en dilemma’s. Alleen zo kan iedereen binnen de zorgorganisatie leren van elkaar.

De inspectie komt tot deze conclusies nadat zij 300 verpleeghuiszorgorganisaties door heel Nederland heeft bezocht. Op igj.nl/verpleeghuiszorginbeeld zijn de landelijke resultaten te zien van deze toezichtbezoeken, daarnaast is op de site van de inspectie op een overzichtskaart te zien welke instellingen er bezocht zijn en wat de bevindingen van de inspectie op deze locaties waren.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2019/07/01/igj-verpleeghuiszorg-in-nederland-georganiseerd-rondom-de-behoeften-van-de-client
Originele titel: IGJ: Verpleeghuiszorg in Nederland georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers
Datum: 2019-07-01

Relevante artikelen ...

Wachtlijsten verpleeghuiszorg laten veel onduidelijkheden zien Welke mensen wachten op deze verzorging en waarom? We weten niet goed welke mensen nog thuis wonen terwijl ze eigenlijk toe zijn aan een plaats in ee... Ouderenzorg Tue, 18 Jun 2019, 12:50:32
Uitgaven langdurige zorg groeien snel Voor de korte termijn is verhoging van het budgettair kader onvermijdelijk om te voorkomen dat er te lange wachtlijsten ontstaan Het budgettair kader... Ouderenzorg Thu, 13 Jun 2019, 20:27:29
Beter leven voor de cliënt door goede mondzorg De richtlijn mondzorg kijkt ook naar de multidisciplinaire samenwerking rondom mondzorg in de verpleeghuiszorg Als de Inspectie Gezondheidszorg en Je... Ouderenzorg Tue, 16 Oct 2018, 12:09:20
één tegen eenzaamheid Met het programma 'één tegen eenzaamheid'  wil  de overheid eenzaamheid onder ouderen eerder signaleren en doorbreken. Op dit moment zijn i... Ouderenzorg Thu, 22 Mar 2018, 13:21:34
Meerjarige investeringen maken kwaliteitsimpuls verpleeghuiszorg mogelijk ActiZ is verheugd dat het kabinet nu ook constateert dat op termijn structureel 2,1 miljard extra nodig is om aan de nieuwe kwaliteitseisen voor verpl... Ouderenzorg Thu, 01 Jun 2017, 14:24:25

(advertentie)