De NZa constateert dat in de onderzochte maanden bij een groot deel van de cliënten tegen een hoger bedrag is gedeclareerd 

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt zorgaanbieder Stichting Passion Health Care uit Amstelveen een boete van 220.000 euro op vanwege onrechtmatige declaraties en het voeren van een onvolledige, onjuiste en niet actuele administratie. De bestuurder van deze zorgaanbieder in de wijkverpleging krijgt vanwege deze overtredingen ook een persoonlijke boete van 66.000 euro opgelegd.

Op basis van signalen over onregelmatigheden in de administratie van Stichting Passion Health Care en de resultaten van een vooronderzoek dat de NZa deed op basis van de jaarrekening en declaraties, is de NZa een onderzoek gestart.

Besluit
De NZa constateert dat in de onderzochte maanden bij een groot deel van de cliënten tegen een hoger bedrag is gedeclareerd dan de door de NZa wettelijke vastgestelde maximumtarieven. Bovendien werd zorg onder vermelding van een verkeerde prestatie gedeclareerd. Met deze werkwijze overtrad de thuiszorgorganisatie artikel 35 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). Daarnaast constateert de NZa een onvolledige, onjuiste en niet actuele administratie. Voor meerdere cliënten kon de zorgaanbieder geen zorgplan overleggen, of ontbraken planningen en volledige rapportages. Hiermee heeft de zorgaanbieder artikel 36 van de Wmg overtreden. Daarom legt de NZa Stichting Passion Health Care een boete op. 

Het is van groot belang dat zorgaanbieders correct declareren en een volledige en juiste administratie voeren; zonder een deugdelijke administratie is het lastiger of niet te controleren of zorggeld rechtmatig is besteed. Een onvolledige administratie werkt misbruik van zorggelden in de hand. De NZa is daarom ook van oordeel dat de betrokken bestuurder maatregelen had moeten treffen om de overtredingen te voorkomen of te beëindigen. Het is voor het eerst dat de NZa naast de boete voor de zorgorganisatie een separate boete oplegt aan de bestuurder.

Onderzoeksmethode
Deze boete is het gevolg van een nieuwe onderzoeksmethode waarbij we heel gericht informatie opvragen bij een zorgaanbieder als we signalen hebben dat deze mogelijk niet correct declareert. Ook onze eigen data-analyses bieden regelmatig reden om verder te kijken. Is er een vreemde verhouding tussen omzet en fte’s en onverwachte hoge declaraties, dan kan dat reden zijn voor vervolgonderzoek. We vragen daarbij de zorgaanbieder gericht om specifieke aanvullende informatie. Door deze manier van werken hebben we de doorlooptijd van onze onderzoeken aanzienlijk verkort, zodat we meer onderzoeken kunnen uitvoeren.   

De NZa werkt aan goede, betaalbare en toegankelijke zorg. Het is belangrijk dat zorggeld besteed wordt aan zorg. Een zorgaanbieder moet cliënten passende zorg bieden en deze op de juiste manier declareren. Schadelijk gedrag stoppen we zo snel mogelijk en we leggen sancties op als dat nodig is. Zo voorkomen we dat zorggeld verspild wordt en verstevigen we het vertrouwen in de zorg. Een toelichting op onze toezichtsaanpak in de wijkverpleging geven we in het artikel: “Wijkverpleging: focus op ongecontracteerde zorg.”

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2022/05/03/boete-vanwege-onrechtmatige-declaraties-thuiszorgorganisatie
Originele titel: Boete vanwege onrechtmatige declaraties thuiszorgorganisatie
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2022-05-03

Relevante artikelen ...

Goede informatieverstrekking van groot belang in deze onzekere tijd De pandemie trekt nog steeds een zware wissel op de toegankelijkheid De Nederlandse Zorgautoriteit vraagt zorgaanbieders die patiënten ongerust maken... Management & beleid Fri, 10 Dec 2021, 16:14:12
Orthodontisten aangesproken die onzichtbare beugels verkeerd in rekening brengen Zij hebben de nota’s inmiddels gecorrigeerd en brengen de beugels nu wel goed in rekening In 2020 en 2021 deed de NZa onderzoek onder orthodontisten ... Management & beleid Wed, 08 Dec 2021, 16:02:45
Inzicht in vaccinatiegraad zorgorganisaties belangrijk Werkgevers hebben een verantwoordelijkheid om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden Beter weten hoe hoog de vaccinatiegraad van een zorgafdeling... Management & beleid Fri, 03 Sep 2021, 13:11:24
Bekostiging extramurale farmacie veranderd niet in 2022 Dat blijkt uit de publicatie van de beleidsregel, regeling en prestatiebeschrijvingbeschikking Voor de extramurale farmacie komen er geen beleidswijz... Management & beleid Wed, 23 Jun 2021, 11:11:40
Stichting Dahlion uit Zeist gestopt met zorgverlening De aanwijzing is hierdoor beëindigd De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft de aanwijzing aan thuiszorgorganisatie Stichting Dahlion uit Ze... Management & beleid Mon, 21 Jun 2021, 14:06:30
Terechte NZa-boete voor landelijke ggz-aanbieder De NZa greep in om te voorkomen dat door deze foutieve manier van declareren de kosten van het basispakket verder oplopen De rechtbank Rotterdam heef... Management & beleid Sun, 23 May 2021, 11:12:21

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com