Het UMC Utrecht heeft het mogelijk gemaakt om via het patiëntenportaal overal met je zorgverlener te communiceren

In gesprek met je zorgverlener via een videoconsult. Het patiëntenportaal ‘Mijn UMC Utrecht’ biedt de mogelijkheid om via videoconsult met je zorgverlener te communiceren. Vooral voor patiënten die van ver moeten komen, heeft een videoconsult toegevoegde waarde. Zij kunnen vanuit huis via een videoverbinding in gesprek gaan met hun zorgverlener en bijvoorbeeld bloeduitslagen en het behandelplan bespreken.

Voordelen
Een videoconsult biedt meerdere voordelen ten opzichte van een telefoongesprek of e-mail. Enthousiast gebruiker van het eerste uur internist-infectioloog dr. Joop Arends ziet als grootste voordeel van deze manier van communiceren dat een videoconsult plaats onafhankelijk is. “Het geeft patiënten meer flexibiliteit om het consult in het dagelijks leven in te passen omdat zij niet naar het UMC Utrecht hoeven te komen.” Omdat patiënt en zorgverlener elkaar zien, wordt het gesprek daarnaast persoonlijker en daardoor prettiger ervaren dan bij een telefonisch consult. Joop Arends: “Voor mij is het prettiger dan bellen omdat ik de patiënt wel zie en aan de non-verbale communicatie veel heb”. Ook biedt een videoconsult de mogelijkheid om informatie te delen; zo kan de patiënt bijvoorbeeld medicatie of medische hulpmiddelen zien en de zorgverlener kan eventueel foto’s of andere uitslagen delen.

Chronische patiënten
Voor sommige patiënten heeft een videoconsult meer toegevoegde waarde dan voor anderen. Patiënten met een chronische aandoening, zoals diabetes, COPD of hart- en vaatziekten, moeten regelmatig naar het UMC Utrecht voor een standaardcontrole. Soms betekent dat uren reistijd voor een kwartiertje op de poli. Voor deze doelgroep kan het ideaal zijn om vanuit huis via een videoverbinding de controle uit te voeren, zodat het niet nodig is om naar het UMC Utrecht te komen.

Hoe werkt het?
Patiënten starten het videoconsult via een link die zij ontvangen via een e-consult is het patiëntenportaal ‘Mijn UMC Utrecht’. 
Alle zorgdivisies hebben één of meerdere accounts om videoconsulten mee te doen. 

Snelstgroeiend
Videoconsult is een relatief nieuwe vorm van patiënt–zorgverlenercontact en is de snelstgroeiende e-health toepassing. 40 procent van de zorginstellingen in Nederland telt een groeiend aantal gebruikers van videoconsult via bijvoorbeeld een tablet. Dankzij recente wetgeving valt het gebruik van videoconsulten vanaf het tweede consult binnen de reguliere zorgvergoedingen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : UMC Utrecht
Wat is de URL bij deze bron?: http://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/Nieuws/2017/Op-elke-gewenste-plek,-via-beeld-in-gesprek-met-je
Originele titel: Op elke gewenste plek, via beeld in gesprek met je zorgverlener
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-11-28


Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com