Wettelijk vertegenwoordigers ondervinden al jaren grote problemen met de toegang tot digitale dienstverlening namens hun verwanten

Het gebruik van DigiD door wettelijk vertegenwoordigers van mensen met een (ernstige) verstandelijke beperking is nog steeds niet geregeld. Zij kunnen daardoor geen gebruik maken van de DigiD van hun naaste. Het regelen van zaken bij de overheid en bijvoorbeeld zorginstanties kost daardoor veel tijd of is onmogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn onderzoek digitale overheid 'DigiD helpt niet mee'.

Wettelijk vertegenwoordigers ondervinden al jaren grote problemen met de toegang tot digitale dienstverlening namens hun verwanten. Voor veel diensten moet worden ingelogd met DigiD, maar die is strikt persoonsgebonden. Een vertegenwoordiger kan daardoor niet met de DigiD van zijn naaste inloggen, maar ook niet met zijn eigen DigiD. Machtigen is geen optie omdat de naaste vanwege zijn beperking hier niet toe in staat is. Soms zien vertegenwoordigers zich gedwongen om, tegen de regels in, de DigiD van een cliënt of naaste te gebruiken.

Belofte niet nagekomen
Belangenorganisaties KansPlus, EMB-Nederland, Sien, Dit Koningskind en LFB strijden al jaren voor de mogelijkheid om namens een naaste met een verstandelijke beperking een DigiD aan te vragen en te gebruiken. Een jaar geleden heeft demissionair staatssecretaris van Huffelen van Digitale Zaken medegedeeld dat zij zal werken aan een zo spoedig mogelijke structurele oplossing. Tot die tijd zal zij het (tijdelijk) gebruik van DigiD door de wettelijk vertegenwoordigers van mensen met een verstandelijke beperking gedogen. De belofte om dit te doen voor eind 2023, is de overheid niet nagekomen.

Oproep aan staatsecretaris
De Nationale ombudsman, Reinier van Zupthen, wil dat de staatssecretaris binnen drie maanden met een duidelijk en haalbaar plan van aanpak komt waarin een tijdpad staat. De ombudsman verwacht dat de staatssecretaris haar belofte eindelijk nakomt en de verantwoordelijkheid neemt voor een goede digitale machtigingsvoorziening. De overheid moet harder lopen, zodat écht iedereen mee kan doen.”

Lees het rapport ‘DigiD helpt niet mee’ van de Nationale ombudsman

Bron: Ieder(in)


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Ieder(in)
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Ieder(in)
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/bijlage/Rapport_DigiD_helpt_niet_mee.pdf
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 14 dec 2023

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!