Ondanks wettelijke verplichting is het een teken dat veel overheden geen of onvoldoende prioriteit geven aan digitale toegankelijkheid
Vijf jaar na het ingaan van het besluit Digitale Toegankelijkheid is slechts 5,9 procent van de overheidswebsites en -apps volledig toegankelijk (status A). Dat tonen de onlangs verschenen halfjaarcijfers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. 24,6 procent is gedeeltelijk toegankelijk (status B). Zeer teleurstellend voor mensen met een beperking die door ontoegankelijke websites en apps niet hun zaken kunnen regelen. De cijfers zijn een teken dat veel overheden geen of onvoldoende prioriteit geven aan digitale toegankelijkheid.
Het toegankelijk maken van overheidswebsites en -apps verloopt te langzaam. Daardoor kunnen veel mensen met een beperking, psychische kwetsbaarheid en ouderen hun zaken met de overheid niet zelfstandig regelen. De cijfers zijn een teken dat veel overheden geen of onvoldoende prioriteit geven aan digitale toegankelijkheid.
Een lichte vooruitgang kan wél worden geconstateerd: het aantal websites en apps met een A- of B-status is het laatste half jaar met respectievelijk 18 en 25% gestegen. Maar het overgrote deel van de websites en apps, namelijk 61,4 procent, heeft een status D of E. Dat wil zeggen dat niet (aantoonbaar) aan de toegankelijkheid hiervan wordt gewerkt. Behalve dat mensen met een beperking hiervan de dupe zijn, voldoen de overheden die verantwoordelijk zijn voor deze sites en apps niet aan de wet!
Ieder(in) blijft zich, samen met het GebruikersNetwerk Digitale Inclusie, onverminderd inzetten voor digitale toegankelijkheid. We spreken hierover met de Tweede Kamer en ambtenaren en bestuurders. We maken ons hard dat niet alleen de overheid digitaal toegankelijk is maar ook de zorg en het onderwijs.
Lees ook het overheidsrapport: Hoe staat het met de digitale toegankelijkheid bij de overheid? | Digitoegankelijk
Bron: Ieder(in)