De meeste zorgaanbieders kennen de regels over het melden van incidenten

De meeste organisaties in de wijkverpleging hebben een systeem om het intern te melden als er iets mis gaat of bijna mis gaat. Interne meldingen zijn belangrijk om ervan te leren, om incidenten in de toekomst te voorkomen. Maar zorgverleners melden intern niet alle incidenten. Soms moet er ook een melding naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Bijvoorbeeld bij een calamiteit met ernstige gevolgen voor een cliënt. Of bij geweld in de zorg, inclusief seksueel grensoverschrijdend gedrag en financieel misbruik. Maar uit de wijkverpleging krijgt de inspectie relatief weinig verplichte meldingen.

Dat blijkt uit onderzoek door de inspectie. Die analyseerde 30 eigen rapporten van inspectiebezoeken en 168 meldingen uit de wijkverpleging uit 2022. Ook ging de inspectie langs bij 12 organisaties in de wijkverpleging.

Van meldingen valt te leren
De meeste organisaties vinden dat het melden van incidenten nuttig is. Er valt van te leren, en dat zorgt weer voor betere zorg. De meeste zorgaanbieders kennen ook de regels over het melden van incidenten. Maar de Leidraad veilige zorgrelatie - over geweld door zorgverleners richting cliënten - is bij veel organisaties niet goed bekend.

De meeste zorgverleners weten dat ze het intern moeten melden als er iets mis gaat of bijna mis gaat. Toch doen ze dat niet altijd. Bijvoorbeeld omdat het probleem inmiddels is opgelost. Dan zien zij het invullen van een meldformulier als een administratieve last. Dat is een gemiste kans, want zo kan de organisatie er niets mee doen.

Adviezen
De inspectie geeft een paar tips. Bijvoorbeeld:

  • Zorg voor een cultuur waarin medewerkers zich veilig voelen om incidenten te melden. En maak dat ook makkelijk.
  • Geef een compliment als iemand iets meldt. En zorg voor een cultuur waarin medewerkers incidenten met elkaar durven te bespreken, om ervan te leren.
  • Laat weten wat er met een melding gebeurt. Dan merken medewerkers dat hun melding nuttig was.
  • Leg ook nieuwe medewerkers uit dat het melden van incidenten nuttig is.
  • Zelf brengt de inspectie het nut van meldingen en de regels daarover breder onder de aandacht. 
 
Onderzoek melden wijkverpleging met adviezen en praktijkvoorbeelden

Hoe kan de wijkverpleging meer doen met meldingen?

Bron: IGJ


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: IGJ
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : IGJ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Het melden van incidenten in de wijkverpleging kan beter, om ervan te leren
  • Doelgroep: Zorgprofessionals
  • Datum: 27 jun 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!