(advertentie)

Voor patiënten en voor zorgverzekeraars is het belangrijk dat er goede en actuele informatie beschikbaar is over deze wachttijden.

Ziekenhuizen en behandelklinieken publiceren maandelijks een overzicht van de wachttijden voor polikliniekbezoeken, behandelingen en diagnostiek per vestigingslocatie op hun website. Voor patiënten en voor zorgverzekeraars is het belangrijk dat er goede en actuele informatie beschikbaar is over deze wachttijden.

Vanaf 1 augustus 2018 geldt hiernaast de verplichting dat aanbieders van medisch-specialistische zorg de wachttijdgegevens (ook) in een vast format op de website publiceren. Met behulp van die overzichten kan de Nederlandse Zorgautoriteit de wachttijdinformatie in de medisch-specialistische maandelijks automatisch monitoren.

Het nieuwe format en de werkwijze voor het publiceren van de wachttijden zijn tot stand gekomen in samenspraak met de brancheorganisaties in de medisch-specialistische zorg. Uit gesprekken met zorgaanbieders bleek dat deze werkwijze op dit moment voor de zorgaanbieders het minst belastend is. Bovendien zorgt het nieuwe format ervoor dat de NZa vanaf 1 augustus 2018 de wachttijden goed kan monitoren. De datum van invoering is daarnaast 1 maand later dan eerder aangekondigd, zodat zorgaanbieders de tijd hebben om zich goed voor te bereiden op deze nieuwe werkwijze.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/10/nieuwe-werkwijze-voor-publiceren-wachttijden-in-de-medisch-specialistische-zorg
Originele titel: Nieuwe werkwijze voor publiceren wachttijden in de medisch-specialistische zorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-04-10

Relevante artikelen ...

Regionale ziekenhuizen delen hun calamiteitenrapportages Door de open houding van de 28 SAZ-ziekenhuizen kan het Nivel onderzoek en praktijk op een goede manier verbinden Alle 28 regionale ziekenhuizen vere... Ziekenhuis Wed, 23 Oct 2019, 10:26:53
Gebrekkige gegevensuitwisseling zorgt voor onveiligheid Patiëntveiligheid is in gevaar door gebrekkige uitwisseling van medische patiëntgegevens Gebrekkige uitwisseling van medische patiëntgegevens tussen ... Ziekenhuis Mon, 16 Sep 2019, 12:47:20
Betere zorg door samen beslissen Artsen vinden dat een beslissing over een medische behandeling altijd samen met de patiënt moet worden gemaakt Een overgrote meerderheid van de medis... Ziekenhuis Thu, 20 Jun 2019, 13:28:36
Ziekenhuizen leren van elkaars calamiteiten Ziekenhuizen melden jaarlijks rond de 1.300 calamiteiten bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) Ziekenhuizen willen en kunnen leren van elka... Ziekenhuis Mon, 15 Oct 2018, 12:51:02
eHealthtoepassingen door zorgverzekeraars ondersteund De vier grootste zorgverzekeraars hebben het ondersteunen van deze innovaties opgenomen in hun inkoopbeleid. Patiëntenfederatie Nederland hoopt dat z... Ziekenhuis Sun, 05 Aug 2018, 12:40:05
Horizontaal Toezicht Horizontaal Toezicht (HT) is een vrij nieuwe vorm van samenwerking tussen de zorgaanbieder en zorgverzekeraars Het Erasmus MC gaat als eerste umc in ... Ziekenhuis Mon, 16 Jul 2018, 19:05:39

(advertentie)