(advertentie)

Ruimte geven aan medewerkers en teams om samen met cliënten de juiste zorg op het juiste moment af te spreken en de gewenste werktijden hierop af te stemmen

Ruimte geven aan medewerkers en teams om samen met cliënten de juiste zorg op het juiste moment af te spreken en de gewenste werktijden hierop af te stemmen, dat is het uitgangspunt van De Kanteling Werktijden. Het proces om tot afspraken te komen, namelijk door een open dialoog binnen de organisatie zowel in teams als tussen teams en management en bestuur, is belangrijk voor een goed resultaat: tevreden werknemers die meer autonomie en meer balans tussen werk en privéleven ervaren.  

De afgelopen twee jaar hebben vele zorgorganisaties ervaringen opgedaan met het gedachtengoed van De Kanteling, met de afspraken voor het kader en met de invoering daarvan. De inzichten en praktijkvoorbeelden zijn samengebracht in twee publicaties ter inspiratie voor anderen en voor de verdere ontwikkeling van De Kanteling Werktijden binnen organisaties. Met de opgedane ervaringen en in het licht van de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, is het essentieel om in gesprek te blijven over zeggenschap van werktijden en zelforganiserende-/zelfsturende teams. Dit doen we onder andere door de dialoog in organisaties te stimuleren en door de CAO VVT verder te ontwikkelen. 

Resultaten van De Kanteling
Medewerkers geven aan dat meer zeggenschap leidt tot meer tevredenheid. Dat uit zich onder andere in meer tevredenheid over de werk-/privé balans. Ruimte geven aan verschillen en de roosterverantwoordelijkheid binnen het team leggen, hebben een positieve invloed op hoe medewerkers zeggenschap ervaren.

Uit de vier monitors tijdens het invoeringstraject blijken de volgende resultaten:

  • Bij circa 65% van de organisaties zijn er afspraken over De Kanteling werktijden gemaakt en ingevoerd.
  • Bij de organisaties waar al zeggenschap over werktijden was, is De Kanteling sneller tot stand gekomen en zijn zowel (vertegenwoordigers van) medewerkers als bestuurders tevredener.
  • Zeggenschap over werktijden leidt tot een betere werk-/privé-balans en tot meer tevredenheid bij medewerkers over de werktijden. Zeker als in de afspraken rekening gehouden wordt met verschillen.
  • Er wordt meer zeggenschap over werktijden ervaren als het team zelf het rooster vaststelt (en niet iemand buiten het team) en als er een goed werkend systeem is die dit ondersteunt.

Achtergrond en publicaties

In de publicaties over De Kanteling is de opgedane kennis en praktijkervaringen beschreven. Doel is om daarmee een verdere impuls te geven aan inhoud en proces van de verschuiving van zeggenschap en invloed rond de werktijden naar teams en individuele medewerkers. Dit met inzichten in de te behalen voordelen, best practices ter inspiratie en houvast in de vorm van bevorderende en belemmerende factoren

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : ActiZ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.actiz.nl/nieuws/ouderenzorg/2018/11/zeggenschap-over-werktijden-leidt-tot-meer-tevredenheid
Originele titel: Zeggenschap over werktijden leidt tot meer tevredenheid
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-11-12

Relevante artikelen ...

Hoge uitstroom sociaal domein gaat niet alleen om het salaris Meer dan de helft van de vrijwillig vertrokken medewerkers geeft aan dat de werkgever iets had kunnen doen om vertrek te voorkomen De uitstroom in he... Arbeid & CAO Thu, 19 Nov 2020, 11:52:50
Eerste kwartaal 2020 kleinere groei aantal werknemers in zorg en welzijn Minder herintreders dan begin vorig jaar De instroom van werknemers in de sector zorg en welzijn was in het eerste kwartaal van 2020 lager dan een ja... Arbeid & CAO Thu, 27 Aug 2020, 05:45:25
Zorgmedewerkers zouden voorrang bij testen moeten krijgen De zorg aan ouderen of chronisch zieken kan immers niet stopgezet worden Geef zorgmedewerkers voorrang bij testen op coronavirus. Dat bepleitten Acti... Arbeid & CAO Wed, 29 Jul 2020, 11:59:51
Geldende (tijdelijke) regels inzet en bekwaamheid van zorgverleners Als gevolg hiervan krijg ActiZ regelmatig vragen over de bekwaamheid van zorgverleners Door het initiatief voor Extra handen in de zorg worden de kom... Arbeid & CAO Mon, 06 Apr 2020, 10:10:21
Medewerkers in de zorg willen meer werken Ongeveer een kwart van de zorgmedewerkers wil het liefst een groter contract van gemiddeld zes uur per week meer. Dat blijkt uit onderzoek van de sti... Arbeid & CAO Fri, 14 Feb 2020, 15:33:42
Vernieuwde Arbocatalogus VVT is ook voor medewerkers De Arbocatalogus VVT krijgt als kennisplatform een nog belangrijkere rol dan het al had Werkgevers- én werknemersorganisaties in de verpleging, ver... Arbeid & CAO Mon, 13 Jan 2020, 14:08:14